Twitter was mij al bekend en er zijn ook een aantal twitteraars die ik regelmatig volg. Sommige twitteraars schrijven leuk en interessant, maar veel mensen twitteren allerlei informatie die ik niet hoef te weten (en gelukkig dus ook niet hoef te lezen). Ook bij dit medium vind ik dat je er alleen actief moet zijn als je iets te melden hebt en niet mee moet doen met de hype.
Een sterk punt van Twitter is dat je ‘onbereikbare’ personen of bedrijven dichterbij haalt. Je kunt nu immers het leven van een politicus of je favoriete acteur volgen en er ‘zomaar’ iets tegen zeggen (het is echter de vraag of diegene terugreageert, maar goed de mogelijkheid is er…).
Voor 23dingen heb ik een Twitter-account aangemaakt, maar ik wilde het alleen gebruiken voor het (onderwerp van) deze cursus en dus niet voor privégebruik. Nu, na een aantal dagen, zijn mijn vermoedens bevestigd. Ik heb Twitter namelijk weinig gebruikt en de belangrijkste reden hiervoor is dat ik via dit medium weinig over dit onderwerp te melden heb. Daarom ben ik ook nog niemand gaan volgen. Mijn twitteraccount voor deze cursus zal ik vermoedelijk dan ook niet meer gaan gebruiken.
Wel zie ik mogelijkheden voor een bibliotheek. Wanneer klanten het Twitteraccount van de bibliotheek toevoegen om te volgen, hoeven ze weinig te doen om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen. Ze zijn immers zelf al actief op Twitter en zien dan snel wat de bibliotheek te melden heeft. Zo kan de bibliotheek twitteren over bijvoorbeeld activiteiten, nieuws en nieuwe aanwinsten. Uiteraard dienen klanten de bibliotheek dan wel eerst te gaan volgen… en dat moet uiteraard weer via een ander medium bekend worden gemaakt…
Tevens kan de bibliotheek zelf op de hoogte blijven door bedrijven en personen te volgen die voor de bibliotheek zelf interessant zijn. Voor intern gebruik zie ik niet direct voordelen. Het kan misschien handig zijn om collega’s snel wat te laten weten, maar daarmee zie ik geen extra voordelen ten opzichte van e-mail.
zondag 4 juli 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Twitter is de hype inmiddels voorbij en steeds meer bibliotheken ontdekken de voordelen van Twitter (zie ook: Followalibrary). De kracht van social media, en dus ook van Twitter, ervaar je echter pas wanneer je actief deelneemt. Misschien toch 'ns proberen?
BeantwoordenVerwijderenBegrijp me niet verkeerd, ik vind Twitter absoluut een goed medium en ook zeker voor bibliotheken, maar een eigen persoonlijk account alleen voor 23 dingen werkt niet voor mij.
BeantwoordenVerwijderenIk heb me net aangemeld als volger van je twitter omdat je op je blog zulke goede en specifieke ideeen hebt over de bibliotheek. Die zou je via twitter snel kunnen delen en daardoor open je misschien bij vele niet-bibliotheek-minded mensen de ogen.
BeantwoordenVerwijderenIk hoop dat je het in elk geval tijdens de 23 dingen periode eens wilt proberen. Deel je 23 dingen ervaringen op twitter. via de 23dingen account kun je dat evt. ook besloten doen als je dat prettiger vindt en kom je alleen collega's tegen.
Sluit me aan bij je coach: geef het een kans en laat je verrassen!
BeantwoordenVerwijderen