MultiMediaMeisje denkt dat een bibliotheek een weblog op verschillende manieren in kan zetten. Ze is echter wel van mening dat het inzetten van een weblog alleen nuttig is wanneer de beheerder van de weblog reacties wil. Wanneer het alleen om eenzijdige communicatie gaat, kan namelijk net zo goed een website of mailing worden ingezet.
Een mogelijkheid voor een bibliotheek is een nieuwsbrief in de vorm van een weblog waarbij de klant dus de mogelijkheid krijgt om direct te reageren op bepaalde nieuwsberichten. Hierbij kan gekozen worden voor het behandelen van één onderwerp, zoals activiteiten binnen de bibliotheek, of er kan een combinatie van onderwerpen worden gepresenteerd. De eerstgenoemde keuze heeft als voordeel dat de lezer van de weblog op maat gesneden informatie aangeboden krijgt en niet wordt afgeleid met voor hem of haar niet interessante informatie. Een combinatie van onderwerpen heeft als voordeel dat de lezer onderwerpen te zien krijgt waar hij of zij in eerste instantie niet naar op zoek was, maar hem of haar later toch aanspreken. MultiMediaMeisje heeft zelf een voorkeur voor het bespreken van één onderwerp per weblog. Op die manier sluit de informatie het beste aan bij de behoeften van de webloglezer. Daarnaast is er altijd een mogelijkheid om verschillende onderwerpen van verschillende weblogs of andere webpagina’s aan elkaar te linken om de lezer zo toch te attenderen op andere informatie. Hierdoor behoudt de lezer de vrijheid om alleen de weblog te lezen waar hij/zij in eerste instantie voor geïnteresseerd is en is er toch de mogelijkheid om eens verder te kijken op de andere blogs.
Bibliotheken kunnen weblogs gebruiken om algemene informatie, zoals openingstijden en de agenda, van de bibliotheek te presenteren. Daarnaast kunnen er specialistische weblogs zijn over bijvoorbeeld achtergrondinformatie bij (nieuwe) boeken en schrijvers, multimedia(ontwikkelingen) binnen de bibliotheek, een kijkje achter de schermen bij de bibliotheek, mogelijkheden voor onderwijs en educatie et cetera. Zo kan een klant kiezen welke informatie hij of zij wil ontvangen. Door reacties toe te staan voegt een blog daadwerkelijk iets toe in vergelijking met een digitale nieuwsbrief. Klanten kunnen zo meedenken over onderwerpen en uitgenodigd worden om zelf suggesties toe te voegen. Op die manier wordt een klant nog meer betrokken bij de bibliotheek. Het doel van de weblog dient dan wel, zoals gezegd, interactie te zijn en geen eenzijdige communicatie. Daarnaast is het belangrijk om de klant attent te maken op de weblog(s) van de bibliotheek. Een actieve benadering is vaak nodig om mensen aan (nieuwe berichten op) een weblog te herinneren.
maandag 10 mei 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
En wat vind je van de blogs van onze bibliotheekwebsite? Volg je die? Reageer je wel 'ns op een blogpost? Of...?
BeantwoordenVerwijderenHet volgen zal na ding 4 en 5 een stuk eenvoudiger worden, denk ik. Ik ben dus heel benieuwd naar je ontdekoefeningen.