donderdag 6 mei 2010

# 3 Meld je weblog aan en begin je (ontdekkingstocht) horizonverdieping

Aangezien het uitvoeren van # 3 niet veel tijd en toelichting vraagt, zal MultiMediaMeisje hier haar mening geven over de bruikbaarheid van weblogs in het algemeen. Aan de gebruiksmogelijkheden van een weblog specifiek voor de bibliotheek zal op een later moment aandacht worden besteed. Verschillende bedrijven en organisaties maken gebruik van een weblog om klanten en/of medewerkers te informeren over bijvoorbeeld de laatste ontwikkelingen. Een weblog kan daarmee bijdragen aan vergroting van de betrokkenheid van de genoemde groepen. Er zijn echter verschillende weblogs op internet te vinden die volgens MultiMediaMeisje effectiever gebruikt kunnen worden.

MultiMediaMeisje is van mening dat het opzetten en onderhouden van een weblog draait om het maken van keuzes. Ten eerste dient een organisatie zich af te vragen waarom ze een weblog wil gebruiken. Nu worden er nog veel weblogs aangemaakt omdat ‘iedereen het doet’, ‘we met onze tijd mee moeten’ of ‘we met zoveel mogelijk communicatiemiddelen vast nog meer mensen kunnen bereiken’. Het is echter belangrijk om vooraf een doel te stellen voor het webloggebruik. Daarbij kan de weblog ingezet worden als intern of extern communicatiemiddel. Zo kan bijvoorbeeld de directie haar keuzes en handelen inzichtelijker maken voor de andere medewerkers (intern), medewerkers kunnen elkaar informeren en op elkaar reageren over bijvoorbeeld projecten (intern), klanten kunnen op de hoogte worden gehouden en/of meedenken over ontwikkelingen of nieuwe diensten binnen een bedrijf (extern) et cetera. Zo zijn er tal van mogelijkheden voor een weblog, maar het belangrijkste is het kiezen voor één onderwerp.

Ten tweede is het van belang te kiezen voor eenzijdige communicatie (informeren, overreden) of tweezijdige communicatie (interactie). Nu heeft (bijna) elke weblog wel een mogelijkheid voor reacties, maar daar wordt door de lezers nog weinig gebruik van gemaakt. MultiMediaMeisje denkt dat met name de auteur van de teksten daar invloed op kan hebben. De tekst dient qua inhoud en schrijfstijl namelijk zo geschreven te worden dat het aansluit bij de behoeften van de lezer. Een weblog waarmee verschillende groepen mensen worden benaderd en/of veel verschillende onderwerpen worden behandeld, wordt vaak slecht gelezen; laat staan op gereageerd.

Daarnaast is het communiceren over het bestaan van en veranderingen op het weblog uiteraard ook van belang. Mensen hebben het druk en zullen uit zichzelf er niet snel aan denken om een weblog te lezen. Wanneer ze (bij een nieuw bericht) actief worden benaderd om een weblog te lezen en/of te reageren, verhoogt men de kans dat het weblog zinvol wordt gebruikt. De weblog dient dan wel aan te sluiten bij de behoeften van de groep die benaderd wordt.

Tot slot is, naast de keuzes over de inhoud, het doel en de doelgroep van de weblog, ook de vorm van belang. De opmaak dient aantrekkelijk en doelgroepgericht te zijn en teksten op het web dienen niet te lang te zijn omdat lezers snel afhaken. MultiMediaMeisje heeft deze laatstgenoemde regel echter al lang en breed overtreden en daarom gaat ze er nu ook maar een eind aan breien.

1 opmerking:

  1. Een uitgebreide mening over het al dan niet inzetten van weblogs. En hoewel ik die zeker interessant vind (ik hou er heel erg van wanneer mensen nadenken over de dingen die ze aan het doen zijn) maar het overstijgt het doel van deze ontdekkingsreis. Voor 23 dingen is je blog vooral een werkboek (doel) waarin je schrijft over je ontdekoefeningen (inhoud), bij voorkeur in zo'n 100 woorden (vorm) (zie deze reactie) en in eerste instantie voor jezelf, je coach en de deelnemers die je volgen (doelgroep).

    BeantwoordenVerwijderen